Beginnen met golf

De eerste stappen

In de eerste stap van het 9-Stappenplan haalt u uw golfbaanpermissie. U maakt kennis met de golfbaan en leert de basisbeginselen van golf. In een periode van 3 maanden volgt u minimaal 6 praktijklessen en 1 theorielessen. De theorielessen zijn nodig om de golfregels te leren kennen, u bent in het golfspel namelijk uw eigen scheidsrechter. Tijdens de technieklessen leert u de eerste beginselen van het golfspel. Voor het behalen van uw baanpermissie moet u tijdens een baanles laten zien dat u alle aspecten, waarbij u laat zien dat :

• voldoende afstand kunt overbruggen met u eerste slag
  • weet hoe u een bal moet chippen/herstellen als u bal op een lastige plaats ligt
  • een bal redelijk kunt putten

Bovendien moet u een theorie-examen ( het golfregel examen) afleggen waarin u laat zien dat u voldoende regelkennis heeft om de meest voorkomende situaties te kunnen oplossen. Dit examen wordt afgenomen door de Regel- en Handicapcommissie van de DGC. Nadat u uw golfbaanpermissie heeft behaald, bent u in staat om op een plezierige manier baanervaring op te doen en u doet dit ook nog eens op een veilige manier! Inschrijvingsformulieren zijn verkrijgbaar bij het secretariaat van de DGC.

Tarieven

• bij 1 persoon, € 390,- pp
  • bij 2 personen, € 270,- pp
  • bij 3 personen, € 250,- pp
  • bij 4 personen, € 225,- pp

Wat krijgt u voor die prijs? U krijgt 6 golflessen onder leiding van PGA golfprofessional Niels Nijssen. Dit zijn 5 techniektrainingen en één les in de baan. Tijdens deze lessen worden alle facetten van de golfsport behandeld en geoefend. Tijdens de periode van de golflessen, heeft u 3 maanden oefen- en speelrecht op de oefenfaciliteiten van de Domburgsche golfclub. U heeft ook recht op twee theorielessen door de pro. De kosten voor uw examen en voor een NGF-pas "baanpermissie" zitten bij de prijs inbegrepen evenals een regelboekje, onbeperkte toegang tot de driving-range (waarvoor u een pasje ontvangt) en 2 maal een ronde van 9 holes in de baan onder leiding van een mentor.

Heeft u stap 1 succesvol doorlopen, dan kunt u verder naar stap 2. U heeft nu 3 keuze mogelijkheden

• Lid worden van de DGC met onbeperkt toegang tot de baan
  • Kennismakingsabonnement met onbeperkt toegang tot de baan
  • Doorgaan met lessen zonder toegang tot de baan.

GVB/Hcp 54

Het behalen van GVB/clubhandicap 54 is stap 2. Hcp staat voor handicap. In deze stap zult u nog een aantal lessen volgen bij uw PGA golfpro Niels Nijssen om zo uw techniek te verbeteren en uw vaardigheden op en rond de green uit te breiden. Nadat uw vaardigheden zijn verbeterd, bent u klaar om stap 2 af te ronden met het praktisch deel.

Praktisch deel

Het praktische deel van het golfvaardigheidsbewijs (GVB/hcp54)-examen bestaat uit het afronden van 9 golflessen en dan het spelen van 9 of 18 holes, spelend met handicap 54 met een marker. U mag zelf bepalen of u 9 of 18 holes loopt. Leden en kennismakers hebben vrij toegang tot de baan, anderen betalen het gangbare greenfee tarief.
Voordat u aan de 9 dan wel 18 holes begint, zoekt u op de Playing Handicap Tabel (beschikbaar bij elke golfclub) het aantal slagen dat u extra krijgt. Uw scorekaart moet qualifying zijn. Dit wil zeggen dat deze geregistreerd moet worden, vóórdat u aan de ronde begint. Samen met een marker, naar eigen keus, loopt u de ronde van 9 of 18 holes. De marker kan een clublid te zijn; de enige eis is dat de marker minimaal Clubhandicap 54 (GVB) heeft. Een marker,die geen lid is, dient minimaal hcp 36 te hebben (eis voor spelen op de Dombugsche).

Score

Nadat u 9 of 18 holes voltooid heeft, rekent u uit wat de score is. Bij een score van minstens 18 stablefordpunten (bij 9 holes) of minstens 36 stablefordpunten (bij 18 holes), heeft u uw GVB/Clubhandicap 54 behaald. De Qualifying Kaart dient ondertekend te worden door de marker. De marker hoeft geen examinator te zijn van de NGF. De scorekaart levert u in bij de Handicapcommissie van uw golfclub of, u voert de resultaten in via de computer op uw golfclub en levert de scorekaart in (bij de golfclub) waar deze is geregistreerd. De scorekaart dient altijd ingeleverd te worden. Nu u stap 2 heeft afgerond mag u spelen op elke baan in Nederland mits de baan geen bijzondere eisen heeft.

Alle lessen zijn inclusief oefenballen en golfclubs. Inbegrepen zijn 2 baanlessen.

Niels Nijssen is telefonisch of via WhatsApp bereikbaar op 06-38 503 920 en/of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..