Baanonderhoud
Het is in het belang van alle spelers om de baan in optimale staat te houden. Daarvoor is het nodig dat alle gebruikers meehelpen zoveel mogelijk schade en slijtage te voorkomen. Dat kan door onderstaande zaken in acht te nemen.
- pitchmarks repareren en divots herstellen*
- met buggies en trolleys alleen op fairways en verharde paden**
- niet met buggies en trolleys tussen greens en bunkers rijden***
- zover mogelijk met de voeten bij de cup vandaan blijven en vlag terugzetten zonder de cuprand te raken****
* Meteen repareren van een pitchmark: geen schade. Na 10 minuten repareren: een dag schade. Niet repareren: 3 weken schade.
Een onmiddellijk teruggeplaatste divot zit in het groeiseizoen binnen 3 dagen vast.
** Dus niet in de rough rijden, ook niet tussen holes 4 en 6. De rough wordt niet bemest en beregend en bewust schraal gehouden. De bal kan daardoor makkelijker teruggevonden worden. Dit maakt wel dat de rough kwetsbaar is en zich maar langzaam herstelt. Daarom: geen onnodig gesjouw in de rough.
*** Geconcentreerd op een smalle strook slijt het gras teveel en krijg je gele sporen rondom de greens, deze worden hard als beton (gevolg: moeilijk chippen) en maken een onverzorgde indruk.
**** Voorzichtig betreden rondom de cup, zodat er geen 'vulkaantjes' ontstaan en beschadigingen aan de cuprand voorkomen door de vlag recht terug te zetten.
Om slijtage aan de 1ste tee tegen te gaan, staat er een bord met het verzoek om steeds alleen met de flight die afslaat de tee te betreden.
Met dank voor uw medewerking, de baancommissie
Herstellen pitchmarks